Wat een businesscoach wél doet

@Quintaseveriens gooide een stelling op Facebook die precies mijn frustratie raakte. (Mijn grote dank!) Waarin ik zoveel dingen zie gebeuren die voor mij niet kloppen. Waarin zelfs slachtoffers worden gemaakt. Het heeft mij bewogen om daarin mijn geluid te laten horen. Ik zal je niet teveel belasten met mijn frustratie. Wel wil ik je vertellen ,wat volgens mij een business coach wél doet. Haar stelling was als volgt:

Waar gaat jouw voorkeur naar uit?

A ) Een businesscoach moet naast zijn/haar coaching diensten zelf ook een succesvolle onderneming hebben (gehad) en zijn/haar eigen succes en ervaring kunnen aantonen.

B ) Een businesscoach hoeft zelf geen succesvolle onderneming te hebben, zijn/haar coaching business is genoeg.

Ik zie zoveel mensen zichzelf benoemen tot businesscoach, die naar mijn idee veredelde marketeers, brand experts of wat dan ook zijn. Mijn haren gingen al overeind staan van de stelling, omdat mijn aanname is/was dat 75% voor A zou stemmen. En dat bleek ook zo. Althans 75% heb ik niet precies gepeild. Maar veel waren het in ieder geval wel. Ondanks dat ik heel veel antwoorden wel snap, ben ik heilig van overtuigd dat B het antwoord zou moeten zijn.

De strekking van mijn reactie op de stelling was als volgt: Ik geloof dat business coachen niet gaat over ‘Ik heb het goed gedaan. Hier heb je mijn formule en dan word jij ook succesvol!’. Degene die zo coachen, slaan bij heel veel ondernemers de plank mis. Zij adviseren en sturen bij vanuit hun eigen koker. Deze ondernemers schuiven vervolgens bij mij aan om te zeggen: Ik ben bij Pietje Puk geweest. Die ideeën werken niet voor mij! Grove investering gedaan – geen resultaat. Vervolgens hulp willen van mij, maar huiverig zijn om nog een keer met iemand in zee te gaan. Snap ik, maar het is wel irritant. Een goede coach heeft kennis van alle facetten van het ondernemerschap en alle mogelijkheden die er zijn in verschillende branches. En wat nog belangrijker is, is dat hij/zij kan aansluiten bij de mens. Zodat je goede vragen kunt stellen en veel weet over psyche en menselijk gedrag. Een coach heeft luisteren als super vaardigheid en is in staat het beste uit de ander te halen. Met als doel dat de ander in staat is de resultaten te behalen die hij/zij voor ogen heeft. Het gaat over de mens kunnen analyseren, alle bullshit weg te halen en samen een plan maken die voor de ondernemer gaat werken. Iemand die geen kopieergedrag verwacht en maximaal de authenticiteit van de ander kan benutten.

Kortom: Ik geloof niet in one size fits all. Ik ken hele goede ondernemers die KEIHARD falen als businesscoach en ik ken HELE goede businesscoaches die niet eerder een ander soort succesvol bedrijf hebben gehad.

Natuurlijk bestaat en-en, maar daar gaat de stelling even niet over. Mijn boodschap? Staar je niet blind vanuit de overtuiging dat iemand ook een business coach kan zijn als die eerder voor 10 miljoen omzet kon genereren met worteltjes verkopen. Denk na over wat je nodig hebt. Zoek iemand die als persoon bij je past. Iemand die snapt wat echt coachen is en daar vaardig in is. Die mee zoekt naar wat voor jou het beste werkt, je blinde vlekken blootlegt en dingen bespreekbaar maakt die je misschien niet wil horen. Die de nodige kennis heeft. Die de potentie in jou ziet. Misschien nog wel meer dan jijzelf. Die naast jou, met jou, jouw weg naar succes gaat zoeken, vrijmaken en bewandelen. Die je helpt om door dalen te komen en pieken mee te vieren. Die het aller aller beste uit jou weet te halen en dat om weet te zetten in een business die het leven dient wat jij voor je hebt.

Of dat nu met mij is of met een andere coach die beter bij jou past. Dát is wat het volgens mij zou moeten zijn. Dat is wat ik jou gun als je met een businesscoach in zee gaat.