Wat een ander wel ziet en jij niet.

We hebben allemaal onze blinde vlekken. Niet alleen in ons eigen gedrag, maar ook in onze onderneming. Dat kan zowel op je ondernemerschap zitten, als op strategie, mindset, verdienmodellen, team, communicatie, processen… Noem maar op.

Vaak zie je niet waar de kern zit van het probleem of de oplossing. Of je weet het eigenlijk wel maar je doet er niks mee. Veelal worden dingen overgeslagen of als gewoon ervaren omdat we doen wat we doen.

Mensen pijnigen zichzelf over het algemeen niet. Tenminste, tot een bepaalde hoogte doen we dit, maar waar het echt begint te knellen willen we het nog wel een vergoelijken, bagatelliseren, wegstoppen of wegduiken.

Om het echt helder te zien waar je ontwikkelingsmogelijkheden zitten, de prioriteiten te stellen en door te pakken om het op te lossen of te veranderen heb je een ander nodig.

Dat kun je niet alleen. Niet tot de laag waarin je efficiënt en helder tot actie overgaat.

Als coach neem ik die rol. Daarin ben ik de spiegel en sparringspartner. Maar ook met onze blanc page sessies waarbij we met meerdere disciplines om tafel zitten is dat de rol die wij pakken.

Wat zo mooi is, is dat er altijd dingen helder en inzichtelijk worden gemaakt. In 1 sessie hebben we altijd de kern te pakken en weet een bedrijf waar de prioriteiten liggen. Om daarna een plan te kunnen maken wat bij gaat dragen aan de doelen die uit z’n sessie gesteld worden.

Zo hebben wij een aanvraag gehad voor een training hostmanship voor 40 personen. Van een bedrijf in Amsterdam. Wij zijn daar op bezoek gegaan met de vraag wat zij wilde bereiken met die training en waarom ze denken die juist nodig te hebben. Binnen een half uur heb ik hen terug gegeven dat ik hen geen training hostmanship ging verkopen. Zij hadden namelijk hele andere dingen te doen. De verbinding tussen collega’s was ver te zoeken. Het verzuim en verloop waren schrikbarend hoog. Mijn visie was dat wanneer zij daar eerst mee aan de slag zouden gaan, er automatisch ook al anders met klanten om gegaan zou worden.

Goed voor mijn portemonnee? In eerste instantie zou je denken van niet. Want zij wilde iets wat wij kunnen leveren. Maar ze zaten in mijn ogen op het verkeerde spoor en daar help je uiteindelijk een bedrijf niet mee.

Adviserend verkopen en zuiver blijven. Mijn advies stond niet in één lijn met hun vraag, maar het voelt goed om niet iets te verkopen wat niet gaat passen of het maximale uit gehaald kan gaan worden omdat er anderen dingen te doen zijn.

Zij zagen dat ook en alleen al in de kennismaking werden er dingen helder voor hun. Nu een voorstel schrijven op wat wij denken dat er wél moet gebeuren…

To be continued…